RECENZE: Pavel Hrdlička - Úkol pro šaška

Název: Úkol pro šaška
Název v originále: Úkol pro šaška
Autor: Pavel Hrdlička
Série: Václav od Černého koně
Počet stran: 279

Roky 1402-1403 – doba to velmi neklidná. Spory mezi českým králem Václavem a jeho bratrem Zikmundem se přiostřují. Vliv to má na mnohé oblasti lidského života – situace se dotkne i našeho starého známého podrychtáře Václava od Černého koně, který vlivem nepřízně osudu přichází o své místo na staroměstské rychtě. I tak (nebo právě proto) je pověřen důležitým úkolem – musí se v doprovodu dvou biřiců tajně vypravit do Vídně, vypátrat, kde je zadržován král Václav, a předat tuto informaci spojencům, aby král mohl být osvobozen, vrátit se do Čech a čelit útokům svého bratra. Jak se bývalý podrychtář s tímto úkolem popasuje?

Čtvrtý díl ze série o podrychtáři Václavu od Černého koně nám přináší některé aspekty, na které jsme zvyklí již z předchozích vyprávění, ale také se pyšní několika novinkami, které tomuto románu vlévají nový vítr do plachet a vytvářejí z něj opět skvělý, svěží a především originální příběh, který chronologicky navazuje na Žebrákovu pomstu a představuje nám události let následujících.

Kromě doby se v tomto románu také posouváme i v místě, když je podrychtář Václav pověřen odjezdem do Vídně. Pro mne to bylo velmi příjemným ozvláštněním této výborné „pražské“ série. Vedle prostředí středověké Prahy zde autor zapojil také pečlivě a detailně nastudované reálie středověké Vídně, které do svého vyprávění vetkl umně a s lehkostí sobě vlastní. Jeho popisy míst jsou pečlivě zpracované, takže se čtenář po ulicích jak Prahy, tak Vídně pohybuje se stejnou jistotou jako Hrdličkovy postavy. A přitom jednotlivé popisy nezatěžují plynulost děje, za což autorovi rozhodně patří palec nahoru.

Skvělým oživením knihy bylo také přibrání šaška Kotrmelce mezi hlavní postavy (jak již napovídá název knihy). Je pravděpodobné, že Úkol pro šaška bude jeho prvním a zároveň posledním zastavením v této historické sérii, nicméně Hrdličkovi se podařilo to, co u jeho knih ve svých recenzích pravidelně vychvaluji, a to vykreslení jednotlivých postav. Postava Kotrmelce je ve všech ohledech plastická a plně rozvinutá. Skvěle se nám tu mimo jiné ukazuje dvojakost, s jakou šašci bývají spojováni – bláznovství a čtveráctví se setkává s moudrostí a vychytralostí a hranice mezi těmito dvěma polohami je opravdu tenká a lehko překročitelná.

V čem se Úkol pro šaška také liší od předchozích dílů, je menší míra humorných scének, vtípků a hlášek. Spíše se mi zdá, že tento román hraje na vážnější strunu – osobně si to vysvětluji nelehkou a neutěšenou situací, kterou se kniha zabývá. A protože na výsledku Václavovy „vídeňské mise“ do jisté míry závisí osud českých zemí, jsou i hlavní postavy zádumčivější a do smíchu jim tentokrát moc není. To však ale v tomto případě vůbec nevadilo. Jsem ráda, že Pavel Hrdlička dokazuje, že umí velmi obratně napsat i vážněji pojatý příběh, protože toto vážnější ladění se k obsahu velmi dobře hodilo. Zároveň ten mírný odklon od humorně pojatého vyprávění neznamená, že se kniha čte nějak těžko. I přes absenci zábavných prvků považuji Úkol pro šaška za velmi příjemné odpočinkové čtení, které akorát místo scének k pousmání nabízí tentokrát více scének napínavých, akčnějších a k zamyšlení.

Osobně jsem opět spokojená, dávám 100 % a doporučuji.

(Recenze byla poprvé uveřejněna 3. dubna 2017 na Databázi knih.)