RECENZE: Sylvain Neuvel - Probuzení bohové

Název: Probuzení bohové
Název v originále: Waking Gods
Autor: Sylvain Neuvel
Série: Acta Themis (2. díl)
Nakladatelství: Euromedia Group - Laser
Počet stran: 422

Probuzení bohové se řadí mezi ty knihy, na jejichž české vydání jsem se nesmírně těšila už delší dobu. První díl Spící obři byl naprosto úžasný a skončil dost nečekaně, a proto když u nás Probuzení bohové konečně vyšli, musela jsem si je hned pořídit a při nejbližší příležitosti začít číst. Dnes konečně přicházím s recenzí.

Probuzení bohové jsou druhým dílem trilogie Acta Themis kanadského autora Sylvaina Neuvela. Dějově zde více či méně navazujeme na předchozí díl Spící obři, kdy v začátku je shrnuto deset let, které uběhly od konce prvního dílu, a dále pak děj navazuje „současnými“ událostmi. Opět zde sledujeme osudy týmu kolem doktorky Rose Franklinové, která pokračuje ve výzkumu robotky Themis. Trable přichází ve chvíli, kdy se na Zemi objevují další mimozemští roboti a nejsou zrovna přátelští – to když začnou napadat obyvatele naší planety. Jak se s tím naši hrdinové poperou?

Stejně jako první díl, i Probuzení bohové jsou psáni ve formě přepsaných rozhovorů, videonahrávek a deníkových záznamů. Tak, jak jsem to v předchozí knize chválila (děj rychle utíká, má to spád, je zde značný prostor pro čtenářovu fantazii), tak to dneska bohužel musím uvést jako mírnou překážku v plynulém čtení knihy. V této knize jsem měla v souvislosti s tímto formátem problém rozlišovat časovou osu – v jakém časovém odstupu se jednotlivé události dějí za sebou. A to byl pro mne trochu problém. Jinak mi způsob, jakým Neuvel tuto sérii pojal, baví a vyhovuje - jen si myslím, že by časová chronologie mohla být řešena trochu lépe, aby se člověk neztrácel. Z toho důvodu musím konstatovat, že mi z výše zmíněného důvodu přišel začátek knihy poněkud zmatený.

Co jsem naopak ocenila, byl fakt, že se zde řeší osudy a psychická stránka dr. Franklinové. S ohledem na to, co se jí stalo na konci předchozí knihy, je to pochopitelný a logický krok. Velmi dobře se to sem hodilo a zase to knihu obohatilo o další rovinu. Detailněji to však rozvádět nemohu, abych vám neprozradila pointu této knihy. Každopádně jsem si tuto dějovou linii nesmírně užila.

Autor zde také dal prostor dalším postavám z Rosina týmu – Kaře Resnikové a Vincentu Coutureovi. Blíže také poznáváme našeho pana Neznámého. Jejich osudy se pak vyvíjejí v některých okamžicích dost nečekaně a já některé momenty ještě stále rozdýchávám. Nebyla jsem na to připravená a jsem upřímně zvědavá, jak se bude děj vyvíjet ve třetím díle. Tak jako tak musím autora pochválit. Rozhodně se s ničím nemaže. A o to realističtěji a působivěji kniha vyznívá.

Ve srovnání s prvním dílem hodnotím Probuzené bohy celkově jako trochu slabší, ale i přes některé nedostatky, na které jsem v knize narazila, stále považuji tento počin za hodný pozornosti. Kniha má spád, a přestože některá vysvětlení některých detailů se mi zdála trochu kostrbatě napsaná, zdá se, že má autor vše dokonale promyšlené. Ačkoliv první polovina knihy působí trochu zmatečně, druhá polovina je dost akční, napínavá a skvěle vygradovaná, protkaná několika nečekanými událostmi a informacemi. Ve výsledku vnímám druhý díl jako důstojný přechod mezi prvním a závěrečným dílem. Nyní očekávám, že třetí díl bude epickým závěrem této skvělé série. Celá série má potenciál zařadit se mezi to nejlepší v současné sci-fi literatuře, tak moc doufám, že závěrečný díl nebude zklamáním.

Dávám 80 % a doporučuji.